De fleste av oss vil oppleve perioder der livet føles vanskelig. Det er helt normalt, og for de aller fleste vil problemene løse seg.

Det er viktig at du prøver å akseptere at følelsene dine er som de er, og svinger litt. Det er også mulig å gjøre noe så det blir mindre slitsomt. Disse rådene kan være til hjelp:

Gjør noe hyggelig hver dag

Planlegg positive aktiviteter. Gjør noe du liker å gjøre, og som du kan se fram til.

Hvis ingenting frister, tenk tilbake på hva du likte å gjøre tidligere. Likte du å gå på kino? Dra på besøk til venner? Lese en bok? Lage noe? Trene?

Det er et uttrykk som heter «Fake it until you make it». Det betyr at du må tvinge deg igang med å gjøre noe for å føle deg bedre igjen. Etter hvert fungerer det, selv om det kan virke tungt og meningsløst i begynnelsen.

Lag deg en bekymringstime

Det er slitsomt å gruble hele tiden. Det kommer lite ut av det. Sett av en fast tid til å bekymre deg, for eksempel en time midt på dagen. Ikke gjør det rett før du legger deg.

Får du triste tanker eller bekymringer utenfor denne timen, kan du skrive dem ned, og spare tankene til den faste tiden.

Ta et skritt av gangen

Hvis du har brukket beinet, løper du ikke maraton dagen etter at gipsen er tatt av. Du begynner med noen forsiktige skritt. Slik er det med tankene og følelsene også.

Du orker mindre når du er nedfor. Hvis en oppgave eller et problem virker uoverkommelig, er det lett å gi opp.

For å ikke miste motet, er det viktig å sette seg overkommelige mål. Fokuser på det du faktisk får til, istedet for å tenke på alt du ikke får gjort.

FAKTA

HUSK OGSÅ AT:

  • Sunne matvaner, nok søvn og fysisk aktivitet er viktig for en god psykisk helse.
  • Er du slapp og nedfor, hjelper det ofte med mosjon og frisk luft.
  • Bruk av alkohol og rusmidler kan forsterke og utløse psykiske vansker.

Utfordre negative tanker

Når du er nedfor over lang tid, påvirker det hvordan du tenker om deg selv. Tankene blir negative. Det er nyttig å prøve og utfordre disse tankene.

Skriv ned følelsene og tankene som kommer til deg. Når du får en negativ idé om deg selv, still spørsmålet: «Har jeg bevis for dette?». Skriv ned «bevisene» du har for at det er sånn, og bevisene mot.

Kanskje er det ikke så ille som du først hadde tenkt?

Når skal du be om hjelp?

Hvis du opplever at problemene varer over tid, og du ikke orker eller klarer å gjøre det du vanligvis gjør, bør du søke hjelp.

Det kan sammenliknes med en forkjølelse. Hvis den varer i noen dager eller en uke, er det ofte ikke nødvendig å oppsøke lege.

Hvis den varer i tre–fire uker eller enda lenger, vil de fleste ta kontakt med en lege for å sjekke om noe kan være galt.

Jo tidligere du ber om hjelp, desto større er sjansene for at du blir fort bra og at problemene ikke utvikler seg.

Ved alvorlige tilstander må du søke hjelp med en gang.