Kjenner du det?

Du våknet sent, og rakk ikke å spise frokost. Og allerede etter første time er energinivået på bunn og det er vanskelig å konsentrere seg. Du ser på klokka, men det er ennå flere timer til lunsj. Mens mattelærer maser om uforståelige x-er og y-er, kjenner du suget etter pommes frites, pizza, sjokolade, eller bare et eller annet godt som kan fylle magen din. Hadde man bare hatt noe mat akkurat nå...

De psykiske reaksjonene begynner også og melde seg: Du blir irritabel og sur. Din sidemann rykker vekk for å komme i sikkerhet for dine sure bemerkninger. Og det er ennå leeeeenge til lunsj!

I friminuttet finner du en halvmost twistsjokolade i jakkelomma di. "Bedre enn ingenting", tenker du og kaster den i deg. Når du kjenner den harde karamellen knase mot tennene dine, og forsvinne ned halsen så altfor raskt, angrer du ganske bittert på at du valgte å putte den i deg. Og på at du ikke sto opp tidligere og spiste skikkelig mat før du gikk?

FAKTA

Unngå fristelser

Når du spiser ordentlig frokost, er det lettere å motstå fristelser som godteri og kaker senere på dagen.

Frokost i farten

Hvis du er sent ute om morgenen, er en banan eller annen frukt bedre enn ingenting. Frukt, gulrøtter, nøtter eller bær kan du også spise i nødsituasjoner eller som mellommåltid.

Husk å drikke!

Husk alltid å få i deg godt med drikke fra starten av dagen. Drikk gjerne et glass vann i tillegg til melk, juice, kaffe eller te til frokosten, og ta med deg en vannflaske på skolen. Les også 10 gode grunner til å drikke mer vann

Kroppen din trenger frokost! Ellers stopper hjernen din opp, og kroppen blir slapp og sliten.

Lavt blodsukker

Når man starter dagen uten frokost og det er lenge siden man har spist, betyr det at kroppens lagre av lett tilgjengelig energi er tomme. Kroppens motor holder på å gå tom for brennstoff, din hjerne mangler næring, og kroppen din begynner å tære på blant annet musklene.

Når du sover om natten, faster kroppen. Det føles ikke ubehagelig, for kroppen er i hvile, og energiomsetningen er på sparebluss. Men så snart du står opp, beveger deg rundt og begynner å bruke hodet, går forbrenningen i gang.

Trikset er å starte med frokost

Spis helst en type frokost som ikke er full av sukker. Å spise mat med mye sukker er akkurat som å helle bensin på et bål: Det flammer raskt opp, men i neste øyeblikk er bensinen brent, bålet dør ut, og kroppen faller sammen.

For å få kroppens motor til å holde farten og nå helt i mål, bør flere ganger om dagen være tilførsel av energi som varer noen timer. Det kan du oppnå ved å spise regelmessige måltider og sunn mat.

Start derfor med frokost uten for mye sukker, og med et høyt innhold av fiber. Litt kjøtt-, fisk-, egg- eller melkeprodukter er også lurt. For eksempel et glass melk eller en ost- eller skinkeskive, eller kanskje et kokt eller stekt egg.

Mye sukker i frokostblandinger

Enkelte frokostblandinger inneholder mye sukker, spesielt de med sjokolade. Eksempler på slike typer er Frosties, Coco Pops og Honny-corn. Styr unna disse! Det er nesten som å spise godteri. Å spise disse vil bare gi deg mye sukker, lite nyttig energi og vil gjøre at du raskt føler deg sulten igjen. Velg heller en müsliblanding med mye korn, evt. nøtter og tørket frukt, og ha heller i litt frisk frukt eller rørte bær.

 

Ideer til en rask og deilig frokost:

  • Havregrøt med melk. Du kan for eksempel søte med rosiner, eplemos eller et lite dryss med sukker. Kanel er også godt å ha på.

  • Grovt rundstykke med mager ost med paprika eller agurk og et glass juice

  • Grovt knekkebrød med kjøttpålegg med en salatskive, agurk eller tomat og et glass melk.

  • Yoghurt med frisk frukt, og evt. havregryn i, og et glass juice

  • Havregryn med cornflakes og rosiner eller müsli med melk over

  • Spis gjerne en frukt ved siden av, eller ta den med på skolen

For dem som har gluten- eller laktoseintoleranse:

  • Glutenfri havregrøt med soyamelk eller vann

  • Glutenfritt brød med kjøttpålegg og et glass juice

  • Soya Yoghurt med frukt og nøtter og et glass juice

  • Glutenfri frokostblanding med melk (ev.t laktosefri), soyamelk eller rismelk

Har du lavt blodsukker? Test deg selv!

..
Kjenner du deg igjen?

Sett kryss

Jeg kan overhodet ikke konsentrere meg.

Jeg har vondt i hodet.

Jeg vil ha en burger NÅ!

Alle andre er så utrolig idiotiske!

Jeg er så trøtt og svimmel, lurer på om jeg har influensa?

Det rumler i magen min. Det er så flaut!

Mat, mat, mat - når kan jeg få litt mat?!?.

1 kryss: Du har ikke lavt blodsukker. Du er bare sulten fordi det er lenge siden du spiste frokost.

2-4 kryss: Du spiser nok feil eller for lite frokost, og derfor har du vanskelig for å klare dagen med full energi. Les tipsene til god frokost lenger opp på siden, og ta med deg frukt på skolen.

5-7 kryss: Sulten driver deg snart til vanvidd, og du er en plage for deg selv og dine omgivelser. Venn deg til å spise skikkelig frokost. Sjekk her på sidene.