Jeg har både fått refundert kjøpesummen og nå er pakken også kommet frem
Jente, 16
Hei! Jeg bestilte en pakke fra coverbrands som aldri kom fram, så jeg fikk en refusjon på den. Men nå 2mnd etterpå dukket den plutselig opp. Burde jeg si ifra? Og hvis jeg ikke gjør det, hva skjer da?
Svar
Hei Jente 16 år.
Selskapet har fått et tap på grunn av en feil og jeg vil anbefale deg å gjøre selgeren oppmerksom på at de både har sendt deg pakken og i tillegg har refundert kjøpesummen. Det er ikke så klokt å havne i en tvist på grunn av dette.
I tillegg så finnes det i norsk lov et prinsipp som går ut på at begge parter i et kontraktsforhold bør være lojale og ta rimelig hensyn til den annen parts interesser. Dette prinsipp kalles lojalitetsplikten og du kan lese mer om prinsippet her: https://jusinfo.no/kontraktsrett/lojalitetsplikter/lojalitetsplikten/
En avtale om kjøp og salg er også et kontraktsforhold og derfor gjelder dette prinsipp også i ditt tilfelle.
Selskapet kan ikke kreve at du skal betale for returfrakten dersom du ikke ønsker å beholde pakken allikevel. Dersom du ikke ønsker bør du sende en skriftlig melding til de og be om at de selv betaler returfrakten. Du kan for eksempel be om å få tilsendt frankert emballasje eller be om å få fraktprisen overført på din konto før du sender pakken.
Det er også en 3 års foreldelsesfrist i norsk rett, dette betyr at selskapet 3 år frem i tid kan gjøre et krav gjeldende mot deg.
Dersom de ikke oppdager feilen har det ikke noen juridiske konsekvenser for deg. Det er mulig at man sitter tilbake med følelsen av dårlig samvittighet når man har tatt i bruk noe som man ikke er rettmessig eier av. Derfor anbefaler vi at du gjør selgeren oppmerksom på feilsendingen, så slipper du også for uventede krav i fremtiden.
Oppfordrer deg derfor til å ta kontakt med selskapet for å finne frem til en løsning. Hvem vet kanskje du blir belønnet for å være ærlig .
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 21.4.2023
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål