Kan arbeidsgiver utbetale lønn selv om jeg ikke har kontrakt?
Jente, 19
Hei. Jeg jobbet ifjor på en sko butikk og hadde stilling som sesong hjelp, etter desember fikk jeg ikke noen vakter fordi de ikke hadde behov for meg lenger. De har ikke en tariffavtale så jeg fikk 140kr i timen noe som var greit med tanken på at det ikke var mye å gjøre. Dette året så ble jeg spurt om jeg kunne jobb nå hos de, men kontrakten min har utløpt og sjefen har ikke giddet å fornye den. Jeg har verken kontrakten eller bilde av den men ifjor så måtte jeg mase om lønn. Har arbeidsgiver fortsatt rett til å utbetale meg lønn selvom jeg ikke har signert kontrakt?
Svar
Hei
Arbeidsgiver vil fortsatt kunne utbetale lønn til deg selv om du ikke har signert en kontrakt eller arbeidsavtale.
Også muntlige avtaler du og arbeidsgiver inngår regnes som bindende, ifølge avtaleloven. Så om du og arbeidsgiver muntlig blir enige om at du skal jobbe en eller flere dager, har du både en rett og plikt til å jobbe disse dagene, og en rett til å få den lønnen dere har avtalt for den tiden du skal jobbe. Dette vil altså gjelde selv om du ikke har signert en kontrakt.
Men problemet med muntlige avtaler er at de kan være vanskelige å dokumentere. Derfor sier loven at arbeidstakere skal få en skriftlig kontrakt eller arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Dette gjelder uansett om det er en fast stilling eller om du jobber i en midlertidig stilling som sesonghjelp eller ekstrahjelp.
Det er arbeidsgiver sitt ansvar å utarbeide en skriftlig kontrakt, og i arbeidsforhold som varer i kortere tid enn en måned, skal skriftlig kontrakt bli inngått med en gang. Mange konflikter kan dessuten bli unngått med en tydelig arbeidsavtale eller kontrakt som er inngått så tidlig som mulig.
Kontrakten skal blant annet inneholde informasjon om hvor mye du skal jobbe per dag og per uke, hva du skal få i lønn for jobben og om når lønnen vil bli utbetalt. Du har rett til å få lønnen på den datoen som står i kontrakten.
Du bør derfor ta opp saken med arbeidsgiver og be om å få en kontrakt.
Hvis det ikke hjelper å be arbeidsgiver om en kontrakt, er dette noe du kan vurdere å tipse Arbeidstilsynet om. Vi har myndighet til å pålegge din arbeidsgiver å gi deg en skriftlig kontrakt som oppfyller kravene i arbeidsmiljøloven. Send i så fall inn tips via vår temaside «Tips oss».
Du kan lese mer om hvilke regler som gjelder for arbeidsavtaler eller kontrakter på vår temaside om arbeidsavtaler.
Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no
(Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00)
Besvart: 13.10.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål