Spørsmål og svar

Har trolig blitt svindlet på Finn. Hvordan kan jeg ta saken videre?

Gutt, 17

Hei, jeg kjøpte en telefon for 10000kr på Finn for noen dager siden. Selger ba meg betale 5000 også betale resten når jeg får den tilsendt. Etter jeg sendte pengene hørte jeg ikke siden, og har trolig blitt svindlet. Jeg vet hvem personen er og har nummer og det fulle navnet til gjerningspersonen Politianmeldelse vil mest sannsynlig bli henlagt uansett hva. Hva er det dere anbefaler meg å gjøre, jeg har hørt at man kan gå i sak via forbrukerklageutvalget. Jeg er ikke sikker på om det er møteplikt i slike rettsapparat, er pengene borte for godt eller kan jeg få de tilbake?

Svar

Hei!

Veldig kjedelig å høre at du har opplevd dette! Siden du har det fulle navnet på personen, kan du sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er kostnadsfritt, men det kan ta en del tid, siden de pleier å ha mange saker til behandling: 

Forbrukertilsynet

Merk at en slik mekling er frivillig. Det betyr at Forbrukertilsynet ikke kan tvinge motparten til å delta. 

Alternativt kan du forsøke å kontakte Forliksrådet. Hvis du tar saken gjennom dem, vil de kunne fatte en rettslig bindende avgjørelse, som f.eks at motparten blir "dømt" til å betale tilbake pengene til deg. 

Forliksrådet

Undersøk disse mulighetene, så håper jeg det løser seg så snart som mulig!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

Besvart: 19.2.2021

Oppdatert: 19.2.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål