Kjøpte en bruktbil, men fikk bildekk med ulik størrelse. Kan jeg klage?
Gutt, 19
Hei, jeg kjøpte en bruktbil i fjor sommer fra en merkevareforhandler der det viste seg at vinterdekkene de har levert meg ikke har like store. Dekkene på høyre side har større diameter enn de på venstre. Har prøvd å tatt kontakt med de, men de aviser meg bare å sier de skal "ringe tilbake". Er dette lov? Kan de selge en bil som ikke følger trafikkreglene? Og har jeg rett på nye dekk fra de? Hvis ikke må jeg nok bare kjøpe nye dekk selv, noe som jeg frykter blir å koste en del. Håper dere har et svar
Svar
Hei gutt 19 år :)
Dette kan du klage på!
Når du kjøper en bil med 4 vinterdekk, har du krav på levert 4 like store vinterdekk. Når dekkene har ulik størrelse, kan du kreve nye dekk for selgerens regning!
Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter når du har kjøpt en bruktbil som privatperson av en næringsdrivende, og den går i stykker/ikke er som avtalt.
Oppdager du en mangel/feil, må du så raskt som mulig og innen rimelig tid, sende en klage til selger.
Hva som er innen rimelig tid må vurderes konkret. Etter forbrukerkjøpsloven vil det alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen.
Du har en klagefrist på fem år fra du overtar bilen.
Bilen har en mangel hvis den ikke er slik som du og forhandleren har avtalt. Det vil også være en mangel dersom forhandleren har gitt feil opplysninger av betydning eller holdt tilbake vesentlig informasjon som forhandleren kjente eller burde kjenne til.
Forslag til klagebrev (bruk klagebrevet som heter "kvalitet") og informasjon om hvordan du kan klage saken videre hvis du ikke kommer til enighet med merkevareforhandleren finner du her: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/
Du kan sende klagen til selger per epost eller post.
Mer informasjon om hva du kan gjøre dersom du er misfornøyd med bilkjøp, finner du her: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/
Håper dette var nyttig informasjon!
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 5.3.2021
Oppdatert: 5.3.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål