Spørsmål og svar

Kjøpte datamus på Finn, men har ikke mottatt den ennå

Gutt, 18

Hei, det er en Datamus jeg kjøpte på finn for 1300kr som skulle sendes til meg in Trondheim selger bor i Vigrestad. Siden datamusen er 58 Gram så ble den sendt uten sporing. Men Pakken ble "sendt" den 03.03.21 men nå er det 11.03.21 jeg har fortsatt ikke fått noe kan en pakke fra Vigrestad 4362 til Trondheim 7050 ta så lenge? Har spurt om kvitteringen på at han har sendt pakken, han sa at han ikke tok kivitteringen. Så jeg spurte om han kunne sjekke mobil banken for bevis av sending men ble ignorert. Spurte om han kunna dra ned til post kontoret for å spørre om hvor pakken kunne være og han sier gjør det senere. Spurte om han fikk adressen og navnet riktig på pakken og han sa "tror det kan ikke sjekke nå da". I meldingene så sa han på 02.03.21 at han sendte pakken. Når jeg spurte senere om når han sendte pakken så sa han 03.03.21. Tror dere at jeg har blitt svindlet eller tar pakker lengere en 8 dager fra by til by? Betalte 1300kr+55kr frakt med vipps. Er det noe jeg kan gjøre? Hjelp

Svar

Hei!

Kjedelig å høre at du opplever dette. Jeg håper at det bare er snakk om en forsinkelse, og ikke noe annet. Ta gjerne kontakt med Posten for å høre hva som er vanlig leveringstid nå om dagen. 

Når du kjøper f.eks en datamus fra en privatperson, og denne skal sendes til deg, så går "risikoen" for pakken over på deg idet selgeren sender den i posten. Det betyr at selgeren i utgangspunktet ikke har noe ansvar dersom posten greier å rote bort pakken din. Hvis posten har rotet bort pakken, må selgeren klage til posten og be om eventuell erstatning. Alternativt kan selgeren gi deg fullmakt til å klage på hans vegne. 

Noen ganger kan man også få mistanke om svindel. Det kan f.eks være i situasjoner hvor selgeren ikke kan vise fram kvittering fra posten. Hvis du vet navnet på selgeren, er det mulig å klage inn saken til Forbrukertilsynet eller til Forliksrådet: 

Forbrukertilsynet

Forliksrådet

Hvis du ikke vet navnet på selgeren, kan du anmelde saken til Politiet for å forfølge saken videre. 

Håper dette vil være til hjelp, så krysser jeg fingrene for at du får datamusa!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

 

Besvart: 15.3.2021

Oppdatert: 15.3.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål