Spørsmål og svar

Svindlet på Tise: motparten sendte ikke varen etter at jeg hadde betalt

Jente, 16

Hei, jeg har kjøpt en bag på tise for noen dager siden. Hun har ikke svart på mld mine etter jeg har betalt, idag så står det at brukeren er utestengt, da jeg skjønner at jeg har blitt lurt, finner ikke noen sosiale medier eller noe på dette navnet. Jeg har bare kontonummeret, er det mulig å finne ut hvem dette er da? Eller kansje har du noen andre løsninger jeg kan gi?

Svar

Hei Jente 16 år,

 

Forbrukertilsynet kan mekle i slike saker, såfremt du har motpartens kontaktinformasjon og navn. Meklingen er frivillig og motparten kan ikke pålegges å delta. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til motparten. Vet du ikke hva motparten heter, vil saken bli avvist, da det ikke går an å mekle overfor noen som ikke kan kontaktes. Hvis du ønsker å registrere en klage ved Forbrukertilsynet bør du høre om en myndig person kan registrere saken på din vegne. Du kan lese mer om klageprosedyren her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Vet du ikke hva motparten heter, anbefaler vi at du anmelder saken til Politiet. Politiet har har også mulighet for å identifisere hvem personen er ut ifra kontonummeret. Se her for mer informasjon om Politiet: https://www.politiet.no/

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 7.6.2021

Oppdatert: 7.6.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål