Spørsmål og svar

Er i recovery, kan jeg spise Mc Donalds?

Jente, 16

Hei jeg har anorexia og veier 50 kg (har gått ned 15 kg) og jeg skal nå begynne å prøve å bli frisk igjen. Nå som jeg har vært syk så lenge har jeg vært redd for mat som mc Donalds osv. kan jeg spise mc Donalds når jeg er i «recovery»? Kan jeg spise all den maten jeg har nekta meg selv? Har ikke lyst til å legge på meg masse men er det normalt at de som skal prøve å bli frisk kan spise på f.eks mc Donalds? Vil det gjøre at jeg går opp i vekt?

Hei.

Jeg er glad for å lese at du er i recovery. Du har gått dramatisk mye ned i vekt og det er nødvendig å spise nok mat slik at du øker i vekt og reduserer undervekten.

I recoveryfasen er det mange som øver seg på å spise mat som spiseforstyrrelsen sier er skummel. Mc Donalds kan være en slik type mat.

Det er helt trygt å spise mat fra McDonalds. Du trenger nok næring og regelmessige måltider. Da vil mat fra Mc Donalds kunne være et måltid.

Jeg ønsker deg lykke til videre i behandlingen.

Vennlig hilsen familieterapeut/sykepleier med spesialitet på spiseforstyrrelser

Besvart: 27.5.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål