Spørsmål og svar

Jeg vil kansellere bilkjøpet, men selgeren krever gebyr for dette.

Jente, 20

Hei! Vi kjøpte en bil med leveringsdato i januar. Da vi senere spurte om mulig leveringsdato, fikk vi beskjed om at bilen ikke vil være klar før mars. På grunn av lengre ventetid ønsker vi å kansellere kjøpet, men selgeren ber om 8% avbestillingsgebyr. Vi vil ikke betale dette siden det var hans forsinkelse, og nå må vi betale for det. hvilke rettigheter har vi?

Svar

Hei!

Det er alltid kjedelig når en levering blir forsinket. Når du opplever at levering av bilen blir forsinket, så har du ulike rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven.

I første omgang kan du gi forhandleren en tilleggsfrist på når du ønsker at bilen skal bli levert. Dette må være en frist som gir forhandleren en realistisk sjanse til å kunne levere bilen.

Dersom de ikke får levert bilen innen den tilleggsfristen du har satt, så kan du heve kjøpet. Da kanselleres bestillingen, og da kan ikke forhandleren kreve noe avbestillingsgebyr.

Hvis du ikke gir en slik tilleggsfrist, så har du i utgangspunktet ikke rett til å heve kjøpet. Da blir det i så fall snakk om en "vanlig" avbestilling, noe som gjør at forhandleren kan ta et gebyr.

Lykke til, så håper jeg at du får bilen levert raskest mulig!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 14.1.2022

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål