Spørsmål og svar

Byttet til Airpods som ikke fungerer - Hva gjør jeg?

Jente, 17

Hei, jeg har byttet airpods maxene mine med en annen person sine. Nå er de blitt plutselig ødelagte uten noen grunn, jenten jeg byttet de med har ikke kviteringen men vet at de er kjøpt på Elkjøp. Det er fortsatt garanti på airpodsene. Hvordan får jeg brukt garantien min uten å ha kviteringen og hva kan jeg evt gjøre. Har kun hatt hennes AirPods i ca 1mnd. Hun har ikke sagt noe med at de var ødelagte, og de har fungert helt fint til nå. Hva burde jeg gjøre?

Svar

Hei.

Nåt to privatpersoner bytter varer er er handlingen regulert av Kjøpsloven. Du har selvsagt krav på å få den vare som er blitt lovet og det kan du kreve i inntil to år etter du har fått varen.

Du bør ta bilder av annonsen og den skriftlige korrepondansen dere har hatt for å ha dokumentasjon i saken.

Du bør sende en skriftlig klage til motparten først i tilfelle du hverken har garanti eller reklamasjonsrett lengere.

Du kan be motparten sende deg kvitteringen og garantibeviset dersom du ønsker å ta saken til Elkjøp selv. Dersom privatpersonen ikke har kvittering kan et skjermbilde av betalingen i hennes nettbank også brukes.

Har du enten kvittering eller garantibevis og du fortsatt er innen for fristen, kan du kontakte Elkjøp skriftlig. Husk å legge ved kvittering og eller garantibeviset. Du bør i klagen forklare hva som er feilen med airpodsene.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 2.10.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål