Spørsmål og svar

Hvordan kan jeg si opp på en god måte?

Jente, 20

Hei. Jeg er i en jobb som jeg mistrives veldig i. Sjefen min kan være ganske ufin og er etter mange av de ansattes mening en dårlig leder. Av den grunn ønsker jeg å si opp, men mtp. fremtidig referanse ønsker jeg ikke fortelle henne den egentlige grunnen til at jeg sier opp da dette kan slå tilbake på meg i senere jobbsøking. Derfor lurer jeg på - hvordan kan jeg si opp på en pen måte (ettersom det vil komme som et sjokk at jeg vil slutte siden jeg ikke har gitt noe inntrykk av det tidligere, føler jeg at jeg må gi henne en grunn)?

Svar

Hei

Det er alltid lurt å avslutte arbeidsforholdet på en god måte, med tanke på senere jobbsøking og fremtidig referanse.

Loven stiller ingen spesielle formkrav når en arbeidstaker selv skal si opp, annet enn at oppsigelsen skal være skriftlig. Vi anbefaler likevel at du enten leverer oppsigelsen personlig eller sender den med rekommandert brev, for å unngå tvil om du faktisk har sagt opp, og eventuelt når oppsigelsen skjedde.

Du trenger ikke å gi arbeidsgiver noen spesiell grunn for at du vil si opp jobben din. Det holder å skrive at du herved sier opp jobben. Om du likevel vil si noe, og i så tilfelle hva, er helt opp til deg.

Det kan selvfølgelig være kjipt for en arbeidsgiver å få en oppsigelse fra en dyktig ansatt som er viktig for bedriften, men sjefer har ingen grunn til å bli skuffet eller irritert over det. Det er en ærlig sak at en ansatt vil avslutte sitt arbeidsforhold, og det viktige er at du gjør en god jobb ut oppsigelsestiden og opptrer lojalt overfor bedriften. De fleste arbeidsgivere er innstilt på at de kan miste gode ansatte og bli nødt til å ansette nye folk.

Med hilsen svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med Ung.no

Besvart: 3.3.2022

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål