Problemer med et kjøp i en nettbutikk.
Gutt, 14
Jeg kjøpte en ting på nettet idag. Nettsiden mente at den gikk igjennom, og at jeg skulle få kvittering. Men det fikk jeg ikke. På vipps, står det nå plutselig at saldoen min er utilgjengelig. Jeg har heller ikke BankID, men nettsiden spurte aldri om dette. Hva kan jeg gjøre for å eventuelt kansellere dette kjøpet? Det var ikke fysisk produkt, bare virtuelt. Jeg vil helst kansellere uten foreldrene mine sin hjelp.
Svar
Hei.
Dersom du har opplevd problemer med et nettkjøp og ønsker å kansellere det, kan du ta følgende skritt:
- Sjekk e-post og spam-mappe:
- Sjekk e-posten din, inkludert spam-mappen, for en bekreftelses-e-post fra nettstedet du kjøpte fra. Noen ganger kan det ta litt tid før du mottar en kvittering.
- Kontakt kundeservice:
- Finn kontaktinformasjonen til nettstedets kundeservice. Dette finner du vanligvis på nettstedets "Kontakt oss"-side eller i vilkårene og betingelsene. Send en høflig e-post eller melding og forklar situasjonen din. Be om hjelp eller informasjon om kjøpet ditt.
- Sjekk banktransaksjonen:
- Logg inn på bankkontoen din og sjekk transaksjonen. Hvis det viser at beløpet er trukket, bør du ha en bekreftelse på kjøpet. Dette kan også hjelpe deg når du tar kontakt med kundeservice.
- Vipps-støtte:
- Kontakt Vipps kundeservice for å rapportere problemet med saldoen din. De kan gi deg veiledning om hva som har skjedd og mulige løsninger.
- Angreperiode:
- Har du handlet i en nettbutikk har du en angrefrist der du kan angre på kjøpet innen 14 dager etter at du har mottatt varen. Hvis selger ikke har lagt ved angrerettskjema i pakken kan du har angrerett i inntil 12 måneder.
Dersom du ikke lykkes med å få kontakt med kundeservice eller ikke får hjelp, kan du vurdere å undersøke forbrukerrettighetene dine ved å kontakte Forbrukerrådets veiledningstjeneste: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 29.11.2023
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
