Kan arbeidsgiver slette timer jeg har jobbet?
Gutt, 19
Hei jeg søkte jobb sist år litt usikker på når men nå som d har gått en del tid så flere spurt om ting me kontrakten min og hvirdan lønna mi fungerer. Men lite visste jeg siden dette var min aller første jobb så hadde jeg ikke peiling på noe me jobb. Så dette var første gang jeg fikk høre at man skulle signere kontrakt osv… er dette ulovlig av sjefen å holde meg ifra. Jobber jeg svart ?? Jeg betaler skatt så ganske så sikker på at jeg ikke jobber svart. Det var set første spørsmålet det andre er har sjefen lov til å endre på timene mine så jeg allarede har jobd?? Jeg sjekket lista denne månen og ser at de dagene jeg hadde jobbet har blitt endret?? Jeg tenkte nei det må være feil jeg skriver ned alle timene mine på notater for jeg stoler ikke helt på pcen, men noe var rart da jeg ser føere dager var rette men noen dager kan man se at har blitt endret og gjort om til at jeg har jobbet mindre timer??? jeg skal ringe imorgen å hørre me sjefen. bør jeg anmelde eller hva? Veldig ny på dette
Svar
Hei
Arbeidsavtale
Arbeidstakere skal alltid ha en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder uansett om det er en fast eller midlertidig stilling, og det er ingen unntak fra denne regelen. Det er arbeidsgiver sitt ansvar å utarbeide en skriftlig arbeidsavtale. 
Arbeidsgiver skal gi deg en arbeidsavtale senest en måned etter du startet. Gjelder det en ansettelse på mindre enn en måned, skal du ha arbeidsavtale fra dag 1.
Her kan du lese mer om hva en skriftlig arbeidsavtale minimum skal inneholde.
Har du ikke fått arbeidsavtale, må du etterlyse den. Gir arbeidsgiver fortsatt ikke en skriftlig arbeidsavtale? Da kan du tipse Arbeidstilsynet om dette. Vi kan pålegge din arbeidsgiver å utarbeide en arbeidsavtale som oppfyller minstekravene.
Svart arbeid
At du ikke har fått en arbeidsavtale, betyr ikke automatisk at du jobber svart. Her kan du sjekke om din arbeidsgiver rapporterer dine inntekter til Skatteetaten.
At din arbeidsgiver slurver med å gi deg arbeidsavtale, trenger jo ikke å bety at han/hun heller ikke rapporterer dine inntekter til Skatteetaten.
Endre timelister
Nei, arbeidsgiver har ikke lov å nedjustere antall timer du faktisk har jobbet. Arbeidsgiver har etter loven en plikt til å ha en oversikt over hvor mye hver enkelt ansatt har jobbet. Å slette timer du har jobbet er derfor ikke tillatt.
Får du ikke lønn for timene du faktisk var på jobb fordi arbeidsgiver har slettet dem i etterkant? Da kan du kreve etterbetaling av det du har fått for lite. Her finner du en oppskrift på innkreving av lønn.
Her finner du en mal på et kravbrev (se s. 22).
Jobber du i en bransje med lovbestemt minstelønn? Da kan du også tipse Arbeidstilsynet om at arbeidsgiver ikke betaler deg for all din arbeidstid.
Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no
Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet. Se https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/telefon-chat/
Besvart: 13.4.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål