Jeg føler meg sikker på at jeg har angst, men de rundt meg tror ikke det
Jente, 13
Hei, jeg er veldig sikker på at jeg har angst, men helsesøster og foreldrene mine trur ikke det. Hva skal jeg gjøre?
Hei,
Angst er både en normal reaksjon alle har og en rekke ulike diagnoser. Når du sier at du er sikker på at du har angst, hva legger du i det?
Alle mennesker kjenner på angstreaksjoner. Hvis man får en diagnose på det så handler det om mengde angst du kjenner på, og hvor mye det plager og påvirker hverdagen din.
Det vil si at du kan kjenne på angst, oppleve angst, og likevel ikke ha angst som diagnose.
Det er helt normalt å bli nervøs av ulike ting, oppleve et angstanfall, få svette i henda eller høy puls, uten at det nødvendigvis betyr at du har angst som sykdom. Faktisk er det heller sånn for de aller fleste. Mennesker er engstelige dyr.
Jeg vil råde deg til å snakke mer med foreldrene dine og helsesykepleier om det du kjenner og hva du mener med at du har angst. Kanskje dette skillet kan bli klarer for deg.
Så er det også sånn at det går an å jobbe mot sine egne angstreaksjoner og bli mindre styrt av dem, enten du har en diagnose eller ei.
Det finnes flere gode bøker om angst og videoer på youtube og liknende, med tips til hva du kan gjøre hvis du bekymrer deg mye, kjenner på angst i sosiale situasjoner etc.
Jeg legger ved noen relevante artikler og håper dette svaret og de kan være nyttige for deg.
Vennlig hilsen psykolog
ung.no
Besvart: 18.12.2022
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål


