Krav om omlevering eller prisavslag for PC med mangelfulle spesifikasjoner?
Gutt, 16
Hei, jeg begynnte VGS i august 2024. Jeg kjøpte den pcen skolen anbefalte. Den skulle ha lys i tastaturet som er viktig for mitt syn. Da jeg motok den hadde den ikke lys. Da jeg gikk tilbake etter 3 dager fikk jeg tilbudet om refusjon etter som at de hadde feil opplysninger på nettsiden dems. Nå i det siste har dette blitt et større og større problem at jeg ikke har lys i tastaturet. Jeg valgte å ikke ta imot tilbudet da dette ble mye bry. Kan jeg nå kreve under forbrukerloven at jeg ønsker pengene refundert eller en lignene pc med lys i tastaturet?
Svar
Hei Gutt 16 år.
Siden du kjøpte PC-en basert på feil opplysninger fra selgeren (at tastaturet skulle ha lys), hadde du opprinnelig en klar reklamasjonsrett. Du fikk tilbud om refusjon, men valgte å beholde PC-en.
Etter forbrukerkjøpsloven § 29 har du fortsatt reklamasjonsrett i inntil 5 år, men siden du allerede fikk tilbud om retting (refusjon) og takket nei, kan det påvirke mulighetene for å kreve refusjon nå.
Du kan likevel prøve å kreve:
- Omlevering: En tilsvarende PC med lys i tastaturet, hvis det er mulig.
- Prisavslag: For mangelen, dersom omlevering ikke er mulig.
Dersom selger ikke kan tilby en tilsvarende PC, kan du forsøke å kreve heving av kjøpet (pengene tilbake), men dette er mindre sikkert siden du tidligere avslo løsningen de tilbød.
Det kan likevel være verdt å argumentere for at du ikke fullt ut forstod konsekvensene av å takke nei til refusjon, særlig fordi mangelen nå viser seg å påvirke din bruk av PC-en betydelig.
Jeg anbefaler at du tar kontakt med selgeren igjen i en skriftlig henvendelse og viser til at PCen ikke oppfylder ditt behov, at den ble markedsført med mangefulle spesifikasjoner og etterspør mulige løsninger.
Vi blir ikke enige
Hvis du ikke får positiv respons på din skriftlige henvendelse , kan du vurdere å klage saken inn til Forbrukertilsynet for mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 14.2.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål