Hva er mitt ansvar når en kunde klager på en vare?
Jente, 15
Hei, jeg selger jordbær som sommerjobb. Også var det ei dame som klagde så på jordbæra om mente hun burde få pengene tilbake. Jeg sa hun måtte ta det med sjefen for det har vi fått beskjed om, det nektet hun. Det endte med at jeg måtte vippse hun med mine egene penger tilbake. Jeg spurte om hun synes det var rett og det synes hun. Har hun egentlig lov til og ta imot de pengene?
Svar
Hei
Takk for at du skriver til oss. Vi er to som svarer – både jurist og arbeidstilsynet.
Jurist svarer:
Ja, kunden kan lovlig ta imot pengene, men hun hadde ingen rett til å kreve at du personlig skulle betale henne tilbake med dine egne penger.
Når du selger jordbær for en sjef, er det sjefen som eventuelt må gi penger tilbake til kunden dersom hun har en god grunn til å klage. Kunden burde respektert at du ba henne ta kontakt med sjefen din.
Du bør informere sjefen din om dette og be om at han betaler deg det som du har vippset kunden.
Arbeidstilsynet svarer:
Takk for at du sier ifra. Det er veldig forståelig at du syns det er ubehagelig å bli møtt av kunder som klager på en vare og ikke gir seg. Det er heller ikke greit å bli utsatt for press av kunder. Det er viktig at du ikke står alene i slike situasjoner.
Arbeidstilsynet ønsker å gi deg informasjon om relevante ting som du også kan tenke på i din situasjon.
Organisering av arbeidet har mye å si
Måten jobben er organisert på, har stor betydning for hvordan du opplever arbeidsdagen din. Arbeidsgiver har ansvar for å legge til rette for gode arbeidsforhold, som for eksempel gjennom riktig bemanning, tydelig informasjon til kundene og gode rutiner for å håndtere vanskelige situasjoner. Hvis du opplever at dette ikke fungerer godt nok, kan det være et tema å ta opp med nærmeste leder eller verneombud.
Du har rett til et trygt arbeidsmiljø
Når du møter ubehagelige eller truende kunder, handler det om ditt psykososiale arbeidsmiljø. Arbeidsmiljøloven sier tydelig at du så langt det er mulig skal beskyttes mot trusler og andre uheldige belastninger som kan følge med kundekontakt. Arbeidsgiver har plikt til å forebygge slike situasjoner og det betyr at arbeidsgiver skal gi deg nødvendig opplæring i hvordan du kan håndtere ulike situasjoner med kundene.
Du har krav på å føle deg trygg og ivaretatt på jobb, også når kundene er misfornøyde. Det er ikke ditt ansvar å tåle ubehagelige situasjoner alene.
På arbeidstilsynet.no kan du lese mer om psykososialt arbeidsmiljø, opplæring, alenearbeid og om arbeidstid for deg under 18 år. Legg merke til at det er ulikt antall timer du kan jobbe, alt etter om du enda går på ungdomsskolen.
Hvem kan du snakke med?
- Du kan snakke med en tillitsvalgt, hvis dere har det på jobb
- Du kan kontakte en fagforening, hvis du er medlem
- Du kan kontakte Ung rettshjelp for juridisk hjelp, det er et gratis tilbud fra Kirkens Bymisjon til alle under 25 år
Hva kan Arbeidstilsynet gjøre?
- Hvis det føles for vanskelig å ta opp dette med arbeidsgiveren din, kan du lese mer om hva du kan tipse oss om på arbeidstilsynet.no
- Der kan du også sende oss et tips, helt anonymt
- Eksempler på ting du kan tipse om, er at du jobber mye alene, at du ikke får opplæring, eller andre forhold som ikke er forsvarlig
- Vi bruker tipsene vi får til å vurdere om vi skal følge opp virksomheten, og du trenger ikke stå alene med bekymringene dine
Hilsen jurist og Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
For å gi deg et best mulig svar, bruker vi i Arbeidstilsynet ofte kunstig intelligens som støtte. Spørsmålene ditt blir alltid lest av mennesker, og svaret kvalitetssikres av fagpersoner. Du får altså svar fra mennesker – med litt hjelp av teknologi.
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende informasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.
Besvart: 8.7.2025
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

