Spørsmål og svar

Kjøreskolen mangler pedagogisk tilnærming og oppfølging.

Jente, 19

Hei! Jeg står i en klemme. Jeg har begynt med å kjøre med en kjøreskole, men har genuint ikke noe fint å si. Det er null pedagogikk, ikke oppfølgning og er bare useriøst. Mitt problem er at jeg allerede har betalt halvparten av prisen for pakken, og har da en utestående saldo som har betalingsfrist i oktober. Jeg har på ingen måte kommet langt, og blir ikke ferdig før da. Det er ingen returer, men må jeg likevel betale den utestående summen, hvis jeg ikke har fått det jeg har betalt for?

Svar

Hei Jente 19 år.

Det er beklagelig å høre at du har hatt en dårlig opplevelse med kjøreskolen. Når det gjelder betaling av den utestående summen, avhenger dette av hva som står i avtalen du har inngått med kjøreskolen.

Imidlertid har du rettigheter som forbruker dersom tjenesten ikke oppfyller det som er avtalt eller markedsført. Du kan argumentere for at kjøreskolen har brutt sin del av avtalen ved ikke å gi en tilfredsstillende tjeneste. Jeg vil anbefale deg å gjøre følgende:

Send en skriftlig klage
Ta kontakt med kjøreskolen skriftlig og legg frem dine klager og krav. Noter ned spesifikke eksempler på dårlig oppførsel, manglende pedagogikk, og andre problemer du har opplevd. Be om å få en annen lærer med referanse til den manglende pedagogikk. Du kan kreve at det som de ikke har levert skal leveres. Hvis de ikke kan levere det manglende bør du kreve en reduksjon av beløpet som gjenspeiler den mangelfulle tjenesten du har mottatt

Klag til Forbrukertilsynet
Dersom kjøreskolen ikke imøtekommer dine krav etter at du har sendt minst en skriftlig klage, kan du fremme saken din til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Hva trenger du hjelp til? - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 9.9.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål