Spørsmål og svar

Ble lurt av en privatperson - hva kan jeg gjøre?

Gutt, 17

I september i fjor kjøpte jeg noe brukt for 5000 kr, men fikk aldri produktet. Selgeren kontakter meg heller ikke tilbake. Er det forsent å si i fra til politiet? Jeg vil ikke i rettsak eller noe, jeg vil bare prøve å få tilbake pengene mine.

Svar

Hei.

Først og fremst må du sende melding til den aktuelle privatpersonen og be om at enten kjøpesummen refunderes eller varen leveres innen syv dager.

Det er også viktig å informere plattformen dere brukte for handelen om denne hendelsen, slik at det blir loggført på brukerens konto.

Dersom du ikke mottar svar, penger eller varen innen syv dager, kan en av dine foresatte ta saken til Forbrukertilsynet for gratis mekling på dine vegne: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Hvis du ønsker en rettslig bindende dom, kan saken tas til Forliksrådet. Vær oppmerksom på at du må møte opp i det forliksrådet som er tilknyttet det området selgeren bor i: Forliksrådet – Politiet.no

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 9.1.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål