Butikk har reparert ting uten mitt samtykke - hvilke rettigheter har jeg?
Gutt, 19
Hei Jeg sendte inn klokka mi på reparasjon for et par måneder siden. Det tok veldig lang tid og måtte spørre flere ganger om hvor lang tid dette skulle ta. Da jeg sendte den inn på reperasjon så spurte jeg dem om de kunne lime på den ene viseren og om de kunne bytte batteri. Da jeg fikk klokka for et par dager siden så sa de at reparasjonsprisen var 1500. Klokka jeg sendte inn på reparasjon koster litt over 2000. Problemet her er at de har fikset andre ting som jeg ikke har spurt om, og gjort ting som jeg ikke har spurt om. De har ikke ringt og spurt om dette er greit eller informert om at de skal gjøre de andre reperasjonene. Klokka funket helt fint før de fikk dem, men forklaringen jeg fikk fra dem var at de måtte fikse noen andre ting etter at de limte på det jeg spurte om. Jeg ringte idag for å klage, men det eneste svaret jeg får er at alt dette var en del av prosedyren. Er det noen lov eller forbrukerett man har for reperasjoner der de fikser andre ting enn det du spurte de om?
Svar
Hei.
Saken er regulert av håndverkertjenesteloven. Verskstedet som har utført reparasjonen på klokken er den profesjonelle part og skal derfor kunne gi deg en vurdering av hva som skal repareres og til hvilken pris.
Det er vanlig at tingen først blir undersøkt (feilsøking) for deretter å bli reparert etter avtale med forbruker. Hvis verkstedet antar at prisen for reparasjonene vil stå i misforhold til tingens verdi når den er reparert, skal du informeres om det før avtalen inngås eller arbeidet startes. Det samme gjelder dersom reparasjonene ikke vil være til nytte for deg.
Må kontakte deg hvis prisen blir høyere
Om verkstedet under utføringen av arbeidet får grunn til å anta at prisen blir betydelig høyere enn det du kunne vente i forhold til avtalen, har de plikt til å kontakte deg før arbeidet kan fortsette.
Tilleggsarbeid
Dersom det skulle bli behov for tilleggsarbeid underveis, skal verkstedet som hovedregel kontakte deg. Det er unntak i de tilfeller hvor du ikke er å treffe, hvis det må antas at du vil ha arbeidet utført, og prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig eller lav i forhold til prisen for hele reparasjonen eller servicen. Det er verkstedet som må sannsynliggjøre at vilkårene for å utføre tilleggsarbeid er oppfylt.
Ikke avtalt pris
Dersom dere ikke har avtalt noen pris, vil prisen på arbeidet regnes ut på vanlig måte for tilsvarende arbeid (gjengs pris). Dersom det er behov for å finne gjengs pris, bør du kontakte minst to verksteder og få et pristilbud eller prisoverslag på den tjenesten du har fått utført. Verkstedets pris må imidlertid legges til grunn med mindre den avviker vesentlig fra de øvrige prisene du finner. Det kan være lurt å få dette skriftlig dersom du må ta saken videre vil dette styrke saken din bevismessig. Du kan også spørre andre aktører om det var nødvendig med de reparasjoner som verkstedet påstår var nødvendige. 
Rettighter
Dersom verkstedet har utført unødvendige reparasjoner har de ikke krav på betaling for disse reparasjonene. 
Klag til verkstedet
Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til verkstedet hvor du forklarer hva du er misfornøyd med og hva du ønsker. Bruk gjerne en svarfrist på 7 dager.
Ta saken til mekling
Hvis verkstedet avviser klagen din og du er uenig i avvisningen, eller du ikke får svar innen svarfristen du har satt, kan du klage saken inn for Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 4.7.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål