Spørsmål og svar

Hvordan bygge selvtillit etter en skade?

Gutt, 13

Hvordan bygger jeg selvtillit etter en skade? Jeg føler at ingen av vennene mine vil ha meg på laget

Hei

Så leit å høre at dine venner ikke vil ha deg med på laget. Etter en skade er det naturlig et en ikke er så god som tidligere. Man må trene seg opp igjen, og det tar tid. Jeg tenker at fokuset ditt bør være på å trene deg opp igjen, og ikke på å få selvtillit. Selvtilliten kommer tilbake når du er tilbake i god form.

Snakk med treneren din, og eventuelt en fysioterapeut om hva du skal gjøre for å trene deg opp igjen. Gjør øvelser også når du ikke er med laget. På den måten kommer du raskere tilbake til der du en gang var.

Snakk også med vennene dine om at du trenger litt oppmuntring fra de. De fleste vil i løpet av en karriere få skader, og blir dermed satt tilbake. Det er gjerne en lang prosess å komme tilbake, men hvis du ønsker og er motivert for det kan du komme sterkere tilbake. Da vil også naturligvis selvtilliten komme tilbake.

Jeg legger ved to artikler om temaet som jeg anbefaler deg å lese!

Jeg ønsker deg lykke til!

Vennlig hilsen helsesykepleier i samarbeid med ung.no

Besvart: 2.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål