Spørsmål og svar

Sykefravær og advarsel

Jente, 20

Hei. Jeg ringte inn til jobben igår på morgenen, rett etter en legetime hvor jeg fikk sykemelding for lungebetennelse, for å fortelle sjefen min at jeg ikke kunne jobbe i helga pga dette. Han ble fryktelig sint og kjeftet på meg, og sa blant annet "at dettte var svært, svært alvorlig oppførsel", "dette går utover alle dine kollegaer som er på jobb", og "jeg kommer til å vurdere om jeg må gi deg en skriftlig advarsel". Jeg har vært syk med lungebetennelse i snart tre uker, og har sagt ifra på forhånd hver gang jeg har vært borte pga. dette. Men igår måtte jeg bestilte akuttime hos legen fordi jeg plutselig hadde blitt veldig dårlig over kvelden/natta. Har sjefen min rett til å bli så sur?Jeg forstår at jeg burde sagt ifra tidligere, men jeg hadde egentlig ikke mulighet. Jeg har vært veldig lei meg etter samtalen, og gruer meg til jobb selv om jeg sjeldent ser han når jeg jobber. Burde jeg snakke med han og forklare situasjonen min, eller var feil av meg å si ifra 6 timer før vakten?

Svar

Hei

Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon.

Sykdom er lovlig fraværsgrunn fra jobb, og alle arbeidstakere kan bli syke. Hvis du ikke allerede har gjort det, er det lurt å sjekke hvilke regler eller rutiner arbeidsplassen din har for hvordan man skal melde ifra når man blir syk. Rutinen skal normalt si noe om hvem du skal melde ifra til, innen hvilket klokkeslett, og på hvilken måte du skal melde – for eksempel om du må ringe eller om du kan sende SMS. Dersom du snakker med sjefen, forklarer situasjonen og spør om hvordan du skal melde ifra når du er syk, kan det hende dere finner ut av dette sammen.

Fullt forsvarlig arbeidsmiljø

Sjefen din har for øvrig et ansvar for at både du og andre ansatte skal ha et fullt forsvarlig og godt arbeidsmiljø. Dette betyr blant annet at sjefen skal sørge for at ingen verken blir syke eller skadet av jobben sin, og at man skal bli behandlet bra på jobb. Sjefen må altså jobbe systematisk for å forebygge ugrei oppførsel som for eksempel trusler, nedlatenhet eller kvasse kommentarer. Du kan lese mer om dette på vår temaside om psykososialt arbeidsmiljø.

Dersom det er problemer med et arbeidsmiljø, så er det din sjef som er den nærmeste som kan gjøre noe med det. Du kan også snakke med verneombudet på arbeidsplassen din, hvis dere har det, eller med tillitsvalgt om dere har. Du kan eventuelt snakke med din fagforening, hvis du er medlem. Så det er også andre alternativer her enn å snakke direkte med sjefen.

Om det ikke nytter å ta dette opp internt på arbeidsplassen med de personene som er nevnt ovenfor, kan du sende inn tips til Arbeidstilsynet hvis du opplever arbeidsmiljøet som vanskelig eller uforsvarlig. Bruk i så tilfelle vårt tips-skjema.

Advarsel

Dette med å få en advarsel, og når man eventuelt kan få det, er ikke lovregulert. Advarsel er et virkemiddel en sjef kan bruke for eksempel ved uønsket adferd hos ansatt. Hvis sjefen bestemmer seg for å gi deg en advarsel og du mener innholdet i den er feil, urimelig eller at den bygger på feil grunnlag, er det viktig at du sier imot og begrunner hvorfor du gjør det. Dette kan det være lurt å gjøre skriftlig.

Hvis du har spørsmål om reglene for bruk av egenmelding, sykmelding eller sykepenger, kan du ta kontakt med NAV for veiledning.

Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no

(Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00)

Besvart: 23.5.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål