Spørsmål og svar

Mamma er veldig opptatt av kalorier, det påvirker meg!

Jente, 16

Mamma har blitt veldig opptatt av kalorier i ting, og har et behov for å annonsere kaloriene i ting høyt. Det påvirker meg veldig. Hun sier også "Ånei, denne har så mange kalorier, dette kan man ikke spise, dette kan vi ikke kjøpe igjen", også er det egentlig ikke så mye. Jeg blir veldig påvirket av dette og jeg blir ganske lei meg og nedfor. Jeg har slitt litt med mat og sånt før, men ikke noe hun vet mye om. Men dette påvirker meg veldig, negativt. Som dere kanskje skjønner har vi ikke et sånt forhold der man snakker om sånt, så det er ikke noe jeg kan si heller. Men jeg blir så påvirket.

Hei,

Takk for at du skriver til ung.no.

Jeg forstår godt at dette påvirker deg. Når man hører kommentarer om kalorier, mat og hva man «ikke burde spise» hver dag, kan det bli vanskelig å ikke ta det innover seg. Særlig når man selv har hatt utfordringer knyttet til mat eller kropp tidligere. Det du beskriver, er noe mange ungdommer reagerer på, og følelsene dine er helt forståelige.

Det høres ut som om mamma er veldig opptatt av kalorier for tiden, men uansett hva som ligger bak hennes fokus, så betyr ikke det at kommentarene ikke kan være belastende for deg. Når mat ofte omtales som noe man bør unngå eller ha dårlig samvittighet for, kan det skape uro og gjøre forholdet til mat mer komplisert.

Jeg legger også merke til at du sier at dere ikke har et forhold der dere snakker om slike ting. Det kan gjøre situasjonen ekstra vanskelig, fordi du blir sittende alene med tankene og følelsene dine. Samtidig er det viktig at du ikke går med dette alene dersom du merker at det påvirker deg mye. Helsesykepleier på skolen er nettopp en person man kan snakke med om slike ting, også når det handler om hvordan ting hjemme påvirker en.

Det viktigste jeg vil si til deg, er at reaksjonen din gir mening. Du er ikke overfølsom eller vanskelig fordi du blir lei deg av disse kommentarene. Når noe treffer sårbare områder hos oss, er det naturlig å bli påvirket. Hvis du merker at dette begynner å påvirke hvordan du tenker om mat, kroppen din eller deg selv, vil jeg oppmuntre deg til å snakke med en trygg voksen eller helsesykepleier. Du fortjener å få støtte til dette.

Håper svaret mitt er til hjelp. Ønsker deg alt godt!

Vennlig hilsen

helsesykepleier

Besvart: 24.6.2026

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål