Det er mange som er redde for å fly og tenker på alt som kan gå galt. Vi tipser deg om hvordan du kan få en bedre flytur, og avkrefter myter om flysikkerhet.

REDD FOR Å FLY: Ved å gjøre et par grep i forkant, kan en gjøre flyturen mye mer behagelig. Foto: Julian Hochgesang/Unsplash

En flytur skal være en behagelig måte å reise på. Du kommer fort fram sammenliknet med andre transportmidler, og flytiden kan brukes til å spise godt, lese en bok eller ta seg en liten hvil.

Dessverre gjelder dette ikke for alle. Noen bruker flytiden til å kaldsvette, engste seg, høre etter mistenkelige lyder og vurdere hver eneste bevegelse personalet gjør. Tiden før reisen blir ikke brukt til å glede seg, men til å engste seg for alt som kan gå galt. Noen sliter med tvangstanker, og noen vil til og med avbestille reisen.

Ved å gjøre et par grep i forkant, kan en gjøre flyturen mye mer behagelig.

Tips for en enklere flytur

  • Snakk med folk: Fortell folk om redselen din, så du slipper å føle deg alene med den. Du kan også si i fra både ved innsjekk og til personalet om bord i flyet, så tar de hensyn til deg. Å snakke med folk underveis på flyturen kan også avlede redselen.
  • Stress ned: Ta deg god tid når du skal ut og fly. Sjekk inn så tidlig som mulig, og ta deg god tid ved gaten for å unngå unødvendig stress. Dersom stressnivået øker, vil også redselen øke. Det gjelder også om du er sliten eller trett.
  • Plassering: Finn ut hvor det er best for deg å sitte. Noen foretrekker bak, da det statistisk sett skal være størst sjanse for å overleve et eventuelt uhell der. Lenger fremme i kabinen er det gjerne mer behagelig å sitte, da en ikke får så mye lyd og bevegelse.
  • Pust godt: Øv deg på pusteøvelser for med dyp og jevn pust. Da kan en unngå hjertebank og hyperventilering, og en er ikke like sensitiv for turbulens. Det går også an å lære seg avslapningsteknikker som autogen trening.
  • Drikk rett: Kaffe og te kan gi deg hjertebank, så drikk heller vann, juice eller brus. Alkohol og medikamenter kan virke beroligende, men det er ingen god løsning på sikt.
  • Lær hvordan det virker: Nedenfor er det listet opp en rekke vanlige feiltakelser folk med flyskrekk gjør. Ved å sette seg inn i hvordan flyet og flyging virker, vil en ofte bli mer trygg.

Myter om farer ved å fly

Fremdeles nervøs?

Dersom du fremdeles er nervøs, er det gitt ut en rekke bøker om emnet. Det er også en god idé å snakke med en lege om flyskrekken. De kan blant annet komme med innspill om hvordan du behersker frykten om bord lettere, og evt. henvise deg til en psykolog for å få hjelp.

Skrevet av Mari Hult i samarbeid med redaksjonen ung.no

Sist oppdatert: 16.07.2021

Kilder:

"Det er ikke farlig å fly", Øivind Ekeberg.
"Flying? No fear!", Adrian Aker-Douglas og George Georgiou.
"Endelig glad i å fly", Allen Carr.
"Hvorfor fly flyr", Erlend Larsen.
Norsk Flygerforening
SAS Braathens, Wideroe og Norwegian
Helsenytt.no, dinside.no, legevakten.no

Offentlig og kvalitetssikret
REDD FOR Å FLY: Ved å gjøre et par grep i forkant, kan en gjøre flyturen mye mer behagelig. Foto: Julian Hochgesang/Unsplash
Fikk du svar på det du lurte på?
Aktuelt

Å be om unnskyldning

Hvordan kan man få sagt unnskyld på best mulig måte? Her får du tips.


Av Tiril, ungdomsjournalist i ung.no

Unnskyld på mobil (ung.no)

Angrer du etter ”one-night stand” og tilfeldig sex?

Har du opplevd å ha sex med noen uten at det ble noe mer? Du er ikke alene. Tilfeldig sex, eller "one-night stand", er relativt vanlig.

Jenter sitter i senga og angrer (colourbox.com)

Slik takler du stress

Det er tungt for kroppen å være stressa over lang tid. Derfor er det lurt å lære seg teknikker for å mestre det.

Jente sitter ved pulten og er sliten (www.colourbox.com)