Spørsmål og svar

Fryseboksen har røket. Er det utleiers ansvar?

Gutt, 20

Hei, jeg leier nå en leilighet der fryseboksen har røket. Regner med at utleier er pliktig å fikse dette? Evt hvor lang tid har de på å gjøre dette? Kan det gå flere uker/mpneder før de plikter å fikse det?

Svar

Hei.

Leietaker har vedlikeholdsplikten for inventar og utstyr som ikke er del av den faste eiendommen, for eksempel frysebokser, med mindre annet er avtalt. Dersom du har bodd der lenge, vil det derfor være avgjørende hvorvidt fryseboksen kan repareres eller ikke, fordi reparasjon av mindre problemer med fryseboksen er å anse som vedlikehold.

Dersom du nettopp har flyttet inn, og utleier ikke har tatt noen forbehold om fryseboksens gjenstående levetid, vil det være å anse som en mangel at fryseboksen ikke fungerer. Da er det utleiers ansvar å fikse den.

Dersom det vil koste mer å reparere fryseboksen enn å kjøpe en ny, eller dersom det er nødvendig å bytte den ut, er det utleiers ansvar å sørge for dette, med mindre noe annet er avtalt.

Så lenge det er utleiers ansvar, må utleier fikse problemet innen rimelig tid. Hva som er rimelig tid avhenger litt av hva det er som er galt, men når fryseboksen er gåen, burde det være relativt enkelt å få reparert eller byttet ut fryseboksen innen 14 dager.

Med vennlig hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med Ung.no.

Besvart: 24.5.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål