Spørsmål og svar

Har begynt å snuse, bekymret for bivirkninger

Gutt, 16

Jeg har nettop begynt å snuse, og jeg er litt bekymret for bivirkningene på nikotin. Jeg lurer på hvorfor folk som bruker nikotin er mer plaget med psykiske plager som uro, angst, depresjon og søvnvansker. Hva er det med nikotin som gjør dette? Er det selve nikotinen eller er det noe annet? Er det når du tar snusen eller etter?

Hei!

Så fint at du spør! Det er bra at du setter deg inn i hvilke konsekvenser det kan gi for deg at du nå har valgt å begynne å snuse.

Det finnes meg bekjent ingen forskning som viser at nikotinbrukere er mer plaget med ulike psykiske bivirkninger. Vi vet imidlertid at man kan få symptomer som uro, angst, rastløshet, irritabilitet, konsentrasjonsvansker eller søvnforstyrrelser dersom man slutter å bruke nikotin. Dette er fordi nikotin er avhengighetsskapende, og når man forsøker å slutte å bruke nikotin kan man få noe som kalles for abstinens. Dette oppleves som et ubehag først og fremst fysisk i form som for eksempel hjertebank og hodepine, men kan også gi psykisk ubehag som beskrevet over.

Du skriver at du nettopp har begynt å snuse. Jeg vil anbefale deg å vurdere sterkt om dette er noe du ønsker å fortsette med. Som nevnt, så er nikotin svært avhengighetsskapende. Dette betyr at det kan bli vanskelig å slutte selv om du i starten tenker at du har kontroll. Jo lengre man snuser, jo mer må man snuse for å opprettholde samme gode følelse som snusen gir i starten.

Jeg håper du vil lese artiklene jeg legger ved.

Ønsker deg alt godt!

Vennlig hilsen helsesykepleier, Ung.no

Besvart: 30.1.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål