Spørsmål og svar

Jeg må hele tiden tygge på noe. Hva kan jeg gjøre?

Jente, 13

Jeg greier ikke å slutte å spise, jeg trenger å tygge på noe hele tiden. Er ikke stor nå, men jeg liker ikke at magen min begynner å bli større, jeg trener masse

Hei.

Takk for at du skriver til oss på Ung.no. Det du bør gjøre er å snakke med de voksne hjemme om at du føler at du trenger å hele tiden tygge på noe. Noen ganger kan det være snakk om en uvane, at du ikke spiser den maten du trenger, mens andre ganger kan det være at du faktisk er sulten. Du er i puberteten nå og i vekst så du er helt avhengig av et sunt, riktig og nok mat for å utvikle deg slik du skal. I tillegg skriver du at du trener mye og for at treningen skal ha effekt er det viktig med et godt og næringsrikt kosthold. Så snakk med de hjemme først og at dere sammen kan finne ut om dere skal snakke med noen andre som for eksempel helsesykepleier på skolen, noen voksne på helsestasjon for ungdom eller fastlegen din. Jeg legger ved noen artikler jeg anbefaler deg å lese. I de står det mye god informasjon, tips og råd. Ønsker deg alt godt og lykke til.

Med vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no

Besvart: 25.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål