Spørsmål og svar

Har jeg lov til å beholde varen hvis selger har sendt meg en ekstra vare?

Annet, 20

Jeg bestilte noen varer fra en nettbutikk, og da jeg hentet pakken oppdaget jeg at det lå en ekstra vare i pakken som jeg aldri hadde bestilt. Jeg har sendt e-post til butikken for å informere dem om dette, men jeg har ikke fått svar foreløpig. Jeg lurer på: – Har jeg lov til å beholde varen hvis de ikke svarer meg? – Og hvis de senere tar kontakt og spør om jeg kan returnere den, må jeg da gjøre det, eller kan jeg si nei siden det var de som sendte den ved en feil?

Svar

Hei

Du skal ha skryt for at du - samvittighetsfullt - har sendt selger epost og informert om feilen. Ikke alle ville ha gjort det.

Utgangspunktet er at du må betale for en vare du beholder.


Men ettersom feilen skyldes selgers feilutsending og (eventuelt) manglende svar på e-posten din, tenker jeg at du kan beholde varen hvis du ikke hører noe fra selger.

Du skal uansett ikke bli påført et økonomisk tap (for eksempel utgifter til returporto) fordi de har gjort en feil.

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Besvart: 30.10.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål