Jeg føler meg nedstemt og skjønner ikke hvorfor, tips?
Jente, 13
Hei. Jeg føler meg lei meg uten at jeg har en grunn. Jeg har lsm fin familie og fine venner, men jeg føler meg forsatt trist selv om jeg ikke har en grunn. Mange av vennene mine er på ferie så jeg er litt alene men føler ikke at det er det som gjør meg lei meg jeg vet ikke hva det er.
Hei.
Så fint at du skriver til oss om det du opplever.
Følelsene våre er veivisere og de sier oss noe om hva vi trenger eller savner. Hos deg er det slik at du opplever deg nedstemt uten å helt forstå hvorfor.
Når vi ikke riktig vet så kan det være lurt å skrive ned det vi tenker på. Mange opplever seg litt ensomme i sommerferien. Vi ser vanligvis klassekamerater og venner på skolen hver dag. Plutselig er det ikke slik og mange reiser bort. Dagene går og mange gjør lite. Man kjeder seg og må derfor selv finne på ting som man kan fylle dagene med. Det er litt uvant fordi man vanligvis har en travel hverdag.
Man kan trene seg til å tåle uro og det er ikke farlig å føle seg urolig. Det er faktisk veldig vanlig å føle seg litt tom og rastløs i starten av ferien. Man må liksom flytte fokuset litt og nyte god tid sol og sommer. Forsøk og len deg tilbake, nyt det fine sommerværet og fyll dagene med gode øyeblikk sammen med de du har rundt deg. Ta deg en tur ut sol deg og bad. Les ei bok og se en film. Oppsøk gjerne mennesker som du vanligvis ikke er så mye sammen med.
Vær kreativ og gjør noe du vanligvis ikke gjør.
Lykke til :)
Med vennlig hilsen helsesykepleier.
Besvart: 22.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

