Spørsmål og svar

Jeg får dårlig samvittighet når jeg har spist usunn mat

Jente, 17

Hei, jeg sliter med at jeg ikke liker hvor store overarmene mine er. Jeg liker at jeg har en del muskler og jeg trener jo ganske mye, men jeg har en sånn dårlig tanke om at jeg bør ha null fett på overarmene og at jeg bør se musklene dritgodt liksom. Jeg har ikke noe behov eller egentlig lyst til å gå ned i vekt, det er typ bare en usikkerhet jeg har utviklet, og jeg ønsker bare hjelp til å akseptere armene mine og ikke legge så mye energi og tid i å tenke på det. Ofte når jeg spiser føler jeg skam og skyldfølelse og tenker at jeg burde unngått det. Men jeg er utrolig glad i mat og å kose meg, og jeg trener 5/6 ganger i uka så jeg vet jo jeg trenger mat liksom. Og så trives jeg i nuet sånn når jeg sitter med familien og ser for eksempel VM og vi spiser is og sjokolade og chips og sånn, eller spiser kaker i bursdager. Jeg ønsker ikke gi opp god mat og dessert og sånn, vil bare bli kvitt de dumme tankene jeg har om armene mine. Plis gi meg litt tips.

Hei du!

Så kjipt å høre at du tenker på dette! Du er ikke alene om å ha ting ved kroppen som du ønsker å endre, men det høres ut som om disse tankene tar mer plass enn hva som er bra for deg.

Jeg er veldig glad for at du ber om tips til å bli kvitt tankene. Forsi du SKAL kose deg og spise god mat og snacs også.

Helsigvis går det an å trene opp tankene, akkutat som muskler, til å ikke ta så mye plass i livet ditt.

Du har allerede kommet et stykke på vei med å finne ut at det handler om måten du tenker på og ikke selve kroppen din.

Du har så mye på stell, du trener mer enn nok og det å skjeie ut av og til gjør deg ingenting.

Det du kan tenke neste gang den dårlige samvittigheten sniker seg inn på deg er at:

  • Livet handler om balanse. Det er ikke sunt å leve med bare trening og sunn mat.
  • Underhudsfett er nødvendig å ha. Det isolerer mot kulde, beskytter indre organer mot støt, og fungerer som kroppens energilager. For lite underhudsfett over tid kan derimot være helseskadelig.
  • Hva du kan bruke kroppen din til er mye viktigere enn hbordan den ser ut.

Et triks når negative tanker kommer er å late som de er skyer som bare blåser forbi. Du ser at de er der, aksepterer dem, men lar de seile videre.

Jeg kan varmt anbefale en app som heter Grubl, jeg legger den ved under her. Den kan hjelpe deg med å bruke mindre til på kjipe tanker.

Om det ikke hjelper å jobbe med tankene alene er det lurt å snakke med noen om hvordan du har det. Finn en voksen du stoler på eller snakk med helsesykepleier på skoøen eller på helsestasjon for ungdom. Av og til er det vansklig å endre seg alene.

Jeg håper du finner roen og troen på deg selv og kan nyte både sommer og is uten drålig samvittighet!

Jeg heier på deg!

Vennlig hilsen Helsesykepleier

Besvart: 25.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål