Spørsmål og svar

Jeg hater pappa, vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til han.

Jente, 15

Jeg bare hater pappa. Han er så utrolig dust. Jeg orker ikke å gå i detalj men han er ikke et bra menneske. Mamma vet også om dette men de er skilt så påvirker ikke henne. Han sier han vil prøve å forbedre seg og forstå oss, så sier han ok han skal gjøre det. Så blir han drit sur hvis han får kritikk og han er så egoistisk at det går ikke an. Han greier ikke å holde ting han sa han skulle forbedre seg på heller, f.eks sa jeg at jeg synes det var ekkelt at han hadde begynt å røyke. Han sa ok han skal prøve å slutte. Nå røyker han mer enn aldri før. Må jo være minst 10 røyk om dagen i tillegg til at han snuser. Han er så ekkel og behandler oss så dårlig og jeg hadde aldri ville vært i nærheten av han om han liksom gikk i klassen min eller noe. Jeg bare hater han og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til han når jeg ikke vil det. Han fortjener ikke noe mer enn hvordan han behandler oss. Jeg vil ikke være snill mot han men han er jo liksom faren, og er stuck med han i 2 uker i sommer

Hei!

Jeg forstår godt at det er veldig slitsomt å være i en situasjon du ikke kan komme deg ut av. Du skriver at du "hater pappa". Det er jo sterke ord og noe som jeg kan tenke meg at er vanskelig å føle på? Kan det i så fall heller hjelpe å oversette det til: "Jeg er lei meg og skuffet over pappa og over at det ikke skjer endringer”. Det sier noe om at man har ikke bare en følelse, det er mer nyansert. Og uansett hva du føler så husk at det ikke er feil <3. Alle følelser er lov å ha.

Du skriver videre at du er stuck med pappa. Da høres det ut som at du ikke har fått noen mulighet til å være med å bestemme hvor mye eller når du skal være sammen med han fremover? Det er ikke rart at det er stressende, gitt det vanskelige forholdet du har til han. Det er viktig at du vet at du i følge Barneloven har rett til å være med å bestemme hvor mye du skal bo hos hver forelder, når de er skilt. Du kan lese mer her, både om hvordan du går frem for å si din mening og hva loven sier.

Du har forsøkt å si ifra til pappa og det er modig gjort av deg, for sånne ting er ikke lett, og ikke minst er det skikkelig skuffende når det ikke skjer noe etter at man forsøkte. Jeg vet ikke om det nesten kan hjelpe da, å bare tenke at du ikke kan endre pappa. Det er jo på en måte litt trist, men kanskje også befriende? Du har ikke ansvar for han. Men bare for deg selv. Så tenk etter hva du faktisk kan påvirke. For eksempel:

  • Hvordan du bruker din egen tid når du er hos pappa. Kan du dra mer ut med venner, dra til andre familiemedlemmer (besteforeldre, tanter/onkler etc), eller ut av huset og gjøre ting du liker, når du er hos han?
  • Hvilke samtaler du velger å gå inn i, og hvilke du lar ligge. Hvis en krangel er på vei har du lov å trekke deg unna. Du kan f.eks si: “Jeg trenger litt tid for meg selv nå” eller “jeg kjenner at jeg må roe meg litt nå, kan vi ta dette senere?” og så gå ut av situasjonen. Da setter du gode grenser for deg selv uten å si noe dårlig om pappa.
  • Hver gang pappa røyker eller snuser i nærheten av deg så fortsett å si at du synes det er ubehagelig, og be han la være. Foreslå at han heller gjør det når du ikke er der. Han trenger flere påminnelser om dette for du har rett til å ha et friskt og sunt innemiljø hos foreldrene dine.
  • Du skriver at du må være hos pappa to uker i sommer. Hvis dette ikke kan endres på så kan det hjelpe at du har en god plan for de ukene. Da kan det bli mer overkommelig. Så foreslå aktiviteter som du liker å gjøre utenom huset. Er det litt lettere enn å være hjemme hos han?
  • Eventuelt så kan du avtale å være mer med venner eller andre familimedlemmer, selv om du har base hos pappa. Trøst deg selv også med ting du gleder deg til etter de to ukene!

Det at du skriver inn hit får meg til å tenke at du ønsker å gjøre noe for å bedre situasjonen og det er jo bra. Ha det i bakhodet om du prøver å kommunisere mer med pappa. Jo mer du finner ut av hva du faktisk savner og trenger fra pappa, jo mer kan du si uten å kritisere. Da blir det forhåpentligvis lettere for pappa å endre noe.

Men som sagt, fortsetter han bare å være vanskelig og forholdet blir dårlig så vurder om du skal bo mest hos mamma. Det har du rett til å si din mening om!

Håper dette ga noen svar du kan bruke. Les også i artiklene jeg har lagt ved under her, som handler om det å ha et vanskelig forhold til en forelder. Lykke til.

Vennlig hilsen familieterapeuten på ung.no

Besvart: 26.6.2026

Oppdatert: 26.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål