Jeg er mye lei meg. Bør jeg oppsøke hjelp?
Jente, 16
Burde jeg søke hjelp? Moren min har flyttet, og jeg har hatt litt problemer og drama med venner på skolen. Jeg kjenner jeg er mye lei meg og tenker alt for mye over små ting. Dette går veldig ut over søvnen min og humøret mitt også. Jeg vil gjerne ha noen å snakke med om dette, men jeg har liksom ingen. Burde jeg søke hjelp? Og hvordan gjør jeg det?
Hei.
Så bra du skriver til oss på Ung.no å spør hva du bør gjøre. Ja, det vil være lurt om søker hjelp ut fra det du beskriver. Når det er sagt så er det også vanlig å kjenne at følelsene svinger i puberteten. Hjernen modnes og utvikles noe som har betydning på hvordan du føler deg. Når du føler deg lei deg og føler at det går utover søvnen din så prøv å minn deg selv på at det pleier å går over.
Har du snakket med familien din om dette og hørt om de kan hjelpe? Du kan ellers søke hjelp på helsestasjonen for ungdom(de har åpent om sommeren) eller hos fastlegen din. Forklar hvordan du har det og hva du syns er utfordrende. Sammen vil dere kunne finne en løsning som vil gjøre situasjonen bedre for deg og du vil få det bedre.
Jeg legger ved noen artikler jeg anbefaler deg å lese. I tillegg legger jeg ved noen hjelpetjenester du kan se på og vurdere. Ønsker deg alt godt og lykke til.
Med vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no
Besvart: 21.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål



