Jeg teller kalorier og er redd for å utvikle spiseforstyrrelser.
Gutt, 15
Hei! Jeg er en gutt på 15 år, i de siste 2-3 månedene har jeg blitt ganske så opptatt av trening og kosthold! Jeg trener styrke 3 ganger i uka og er aktiv 5-7 dager i uka der jeg for eksempel går på mølla eller får 10 000+ skritt. Jeg har telt kalorier i kanskje 1 måned nå og begynte å bli litt redd igår. Jeg har blitt kvalm av å spise til tider og sliter mer med å få i meg mat.. jeg teller kalorier for å miste fett og samtidig bygge muskler og det fungerer bra, men jeg er redd for spiseforstyrrelser siden jeg er så ung som jeg er og hjernen min er ikke ferdig utviklet enda så da spør jeg om hjelp her…
Hei.
Det er veldig fint at du ber om hjelp. Jeg blir bekymret for deg når jeg leser at du strever med å spise nok mat. Det kan hende at du er på vei inn i en spiseforstyrrelse og det er derfor viktig at du snakker med foreldrene dine om dette. Du trenger hjelp til å spise nok mat regelmessig.
Når du spiser for lite mat og går ned i vekt er det stor sjanse for at du også mister muskelmasse. Når du går ned i vekt vil musklene vises bedre fordi du får lite fett på kroppen. Dette kan forveksles med at du tror du har fått mer muskler. Dette er veldig usunt for deg fordi lite mat bremser kroppens prosesser.
Lite mat over tid fører til undervekt og det kan gi psykiske vansker som utvikler seg til å bli en spiseforstyrrelse. Hjernen reagerer ved for lite næring med at singnalene mellom cellene i hjernen bremses opp, du vil tenke mer på mat for å bli ordentlig sulten og tenkningen din blir mer rigid. Lite mat kan også føre til kvalme og at hjernen din ikke sender ut positive signaler etter at du har spist. Dette kan bli veldig farlig for deg og du kan bli alvorlig syk. Det er derfor veldig viktig at du får hjelp raskt slik at du får snudd dette. Det finnes god hjelp!
For å få mer muskler er det viktig å spise nok mat regelmessig og ha en kropp i en sunn vekt.
Om du synes det er vanskelig å snakke om dette kan du vise det du har skrevet til UNG til foreldrene dine eller helsesykepleier. Jeg legger ved en nettside dere kan se på og noen artikler. SpiseMOT
Ønsker deg lykke til!
❤️
Vennlig hilsen familieterapeut/sykepleier med spesialitet på spiseforstyrrelser
Besvart: 26.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

