Spørsmål og svar

Er 13 år og jente som er 159 cm høy, jeg veier 48 kg, føler meg tykk...

Jente, 13

Jeg er en 13 år gammel jente som er 159 cm høy, jeg veier 48 kg. Jeg føler meg tykk…🥺

Hei

Så fint at du deler spørsmålet ditt med oss!

Det er nok mange som føler på akkurat det samme som deg. Det er en vond følelse å ha, håper at den blir borte snart.

Siden kroppen din fortsatt utvikler seg hver dag når du er ungdom, er det ikke anbefalt å slanke seg med mindre du er svært overvektig. Det er ikke du! Du har en høyde på 159 cm høy og veier 48 kg som tilsier at du har en helt normal vekt, så det å finne trivsel i egen kropp kan være en fin trening for deg.

Det er veldig vanlig å føle seg tykk i puberteten. Kroppen går gjennom store endringer og legger naturlig på seg mer fett og former, noe som kan gjøre at den oppleves uvant og annerledes.

Det å ikke føle seg bra nok er også en vanlig tanke som mange ungdommer har da de tenker at alle andre er så mye bedre enn det en selv er. Dette er normale tanker som ofte fører til negative tanker som igjen kan påvirke din selvfølelse.

Det viktigste er egentlig hvordan du har det og ikke sammenligner deg med andre. Hvis du vil føle deg bedre i kroppen, kan det hjelpe å være litt aktiv, spise vanlig mat og prøve å ikke tenke så mye på sammenligning hele tiden. Kroppen din kommer til å forandre seg mye de neste årene uansett.

Hvis du bekymrer deg mye for vekt og har negative tanker om egen kropp kan du snakke med Helsesykepleier på Helsestasjon for ungdom eller helsesykepleier på skolen din. Det hjelper å snakke om det som opptar tanker og følelser.

Legger ved flere artikler som jeg anbefaler at du tar en nærmere titt på.

Ønsker deg alt vel og ta godt vare på deg selv:-)

Med vennlig hilsen helsesykepleier ung.no

Besvart: 24.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål